Психологічна служба

     

             

                                             

 

ПЛАН ЗАХОДІВ ЩОДО ПРОТИДІЇ ТА ЗАПОБІГАННЯ БУЛІНГУ НА 2024/2025 НАВЧАЛЬНИЙ РІК

Попередження залучення підлітків до колабораційної та диверсійної діяльності

Воєнний стан в Україні створює серйозні загрози для дітей, особливо підлітків. Одна з найбільших небезпек, яка постала особливо гостро останнім часом – це вербування російськими спецслужбами неповнолітніх для скоєння диверсій, участі у незаконних збройних формуваннях, залучення до колабораційної діяльності.

З початку повномасштабного вторгнення російська федерація проявила себе як країна-агресор, яка порушив всі існуючі суспільні норми, найганебнішим з яких є порушення фактично всіх принципів Конвенції ООН про права дитини. Українські діти щоденно виборюють своє право на життя, на освіту, на безпеку, проте, ворог у своєму цинізмі знайшов ще один антигуманний засіб, який завдає психологічних травм, спотворює особистість, штовхає дитину до злочину, а саме – вербування для колабораційної та диверсійної діяльності підлітків.

Алгоритм дій для батьків, опікунів та педагогів у разі виявлення загрози

Якщо батьки (або вчителі) запідозрили, що дитина перебуває у контакті з потенційно небезпечними особами, необхідно діяти швидко, але обережно. Зокрема можна використати такий алгоритм дій:

  • збережіть докази. Зробіть скріншоти текстових, аудіо та відео повідомлень, зафіксуйте номери телефонів або акаунти осіб, що контактують з дитиною. Ці дані можуть стати ключовими для розслідування кіберполіції та допомогти припинити діяльність злочинців;
  • проведіть спокійну розмову з дитиною. Категорично не можна звинувачувати або лякати її, адже це може викликати відчуття страху та небажання розповідати про ситуацію. Краще ставити відкриті запитання, наприклад: «Що ти знаєш про цю людину?», «Чому вона пропонує тобі таку роботу?», «Чи не здається тобі це підозрілим?». Якщо дитина вже отримувала вказівки щодо виконання якихось завдань, важливо пояснити їй, що вона стала жертвою маніпуляцій і що її життя та майбутнє можуть бути під загрозою;
  • повідомте про інцидент адміністрацію школи та кіберполіцію. Класний керівник або шкільний психолог може допомогти оцінити ситуацію та спланувати подальші дії. Якщо ситуація серйозна (наприклад, дитині погрожують або її змушують до незаконних дій), слід негайно звернутися до Національної поліції;
  • забезпечте психологічну підтримку. Дорослі мають створити безпечний простір для відкритого спілкування, уникаючи критики чи надмірного контролю. Якщо дитина переживає сильний стрес, корисно залучити психолога, який допоможе їй впоратися з тривогою та почуттям провини. Окрім цього, важливо запропонувати дитині альтернативні способи зайнятості – спортивні секції, творчі гуртки або волонтерські ініціативи, які допоможуть їй реалізувати свої здібності без ризику потрапити в небезпечні ситуації.

Батькам слід знати про маркери вербування та найважливіші аспекти профілактики залучення підлітків до небезпечних схем, а саме:

  • дитина отримує привабливі пропозиції про легкий заробіток, які найчастіше надходять через Telegram-канали та обіцяють підліткам швидкий і високий прибуток за виконання простих завдань. У таких оголошеннях не згадується реальний характер завдань або їхні можливі наслідки.

Наприклад, може бути запропоновано у громадських місцях зробити надпис нейтрального характеру, до прикладу слово «вибор» та надіслати фото звіт про виконану роботу, використовуючи  застосунок Timemark, який відразу фіксує час і місце зробленого знімка; розклеїти оголошення знову ж нейтрального змісту, до прикладу, про пропозицію заробітку і надіслати фото звіт використовуючи  застосунок Timemark.

За інформацією Служби безпеки України інформація завербованими особами здебільшого передавалася саме з використанням застосунку Timemark, можливості якого не є для підлітків у пріоритеті, тому його наявність у гаджеті дитини має викликати у батьків питання;

  • за умови виконання поставлених завдань, що для ворога є важливим показником відсутності критичного мислення у дитини та готовності без зайвих запитань працювати далі, «куратори» пропонують завдання, які однозначно є протиправними діями. Наприклад, підпалити певний об’єкт, залишити мітку у визначеному місці або передати пакунок.
  • за виконані завдання підліток отримує винагороду, яка іноді сягає декількох тисяч доларів і наявність у дитини великих сум грошей чи дороговартісних речей – це ще один важливий маркер для дорослих, який може свідчити про те, що дитину втягнено до диверсійної діяльності;
  • якщо дитина стала більш потайною, часто ховає телефон, видаляє переписки або використовує VPN-сервіси для приховування своєї активності, це також може бути тривожним сигналом. Така поведінка може бути продиктована тим, що спілкування між вербувальником і жертвою зазвичай відбувається через зашифровані месенджери або анонімні акаунти. У більшості випадків у таких чатах заборонено використовувати реальні імена, а контакти змінюються після кожного завдання.
  • зміни у психологічному стані дитини через постійну напругу, тиск, маніпуляції та інші психологічні прийоми, які використовують вербувальники, щоб утримати дитину у своїй схемі. Вони можуть переконувати, що «це безпечно», «ніхто не дізнається», «усі так роблять», а також нав’язувати почуття провини або заохочувати конкуренцію: «Ти ж не боягуз, правда?» або «Твій друг уже заробляє гроші, а ти ще ні?». Одним із засобів маніпулятивного впливу є вимога терміновості. Вербувальники часто створюють відчуття невідкладності: «Ця пропозиція діє тільки сьогодні», «Ти маєш виконати завдання за годину», «Інших кандидатів багато, ти можеш втратити шанс». Це позбавляє дитину можливості обдумати свої дії та порадитися з близькими.

Також активно використовується залякування та шантаж. Якщо дитина починає вагатися або намагається відмовитися від виконання завдань, вербувальники можуть залякувати її або погрожувати. Наприклад, вони можуть стверджувати, що вже мають її особисті дані, що вона «підписалась на участь» і не може відмовитися. У деяких випадках використовується шантаж через фотографії чи переписки, які дитина надала раніше.

З огляду на це, важливим фактором убезпечення дитини від ризиків є обізнаність батьків з наступних питань, які можуть стати темами батьківських зборів, батьківського всеобучу та консультацій: «Вікові психологічні особливості підлітків», «Як створити довірчі відносини з дитиною», «Підвищення цифрової грамотності батьків».

  • у межах підвищення цифрової грамотності батьків, їм слід знати про налаштування батьківського контролю; як налаштувати фільтрацію контенту на YouTube, у пошукових системах Google та в соціальних мережах; як обмежити час використання гаджетів через відповідні функції в налаштуваннях пристроїв; які контрольні програми дозволяють відстежувати активність дитини в Інтернеті.

Розуміння механізмів роботи анонімних чатів та ботів – важливо, щоб батьки розуміли, як працюють чати з шифруванням (приватні бесіди, які можуть самознищуватися після прочитання), боти (автоматизовані акаунти, які можуть «надавати завдання» або поширювати маніпулятивний контент), VPN-сервіси та анонімні браузери (використовуються для обходу обмежень і приховування активності).

Батькам варто запропонувати ознайомитися з посібником «Медіаграмотність починається з сім’ї», презентованого на сайті Академії Української Преси. Посібник складається з двох основних розділів: «Інформаційно-цифрове суспільство: діти та батьки» та «Сімейна медіа педагогіка: практичний аспект» і містить понад 30 практичних вправ для формування медіаграмотності у дітей. Видання доступне до завантаження на сайті АУП та Порталі медіа освіти та медіа грамотності.

Поради для батьків та підлітків щодо дій у разі спроби вербування  розміщені на офіційному сайті кіберполіції України

 

Поради педагогічним працівникам з питань протидії вербуванню дітей

Важливим чинником для розуміння причин, які призводять до того, що пропозиції з боку російських спецслужб знаходять відгук саме у дітей 13-17 років є вікові психологічні особливості підлітків, про які мають знати батьки, педагоги і самі підлітки:

  1. Для дітей 13-17 років характерною є несформованість тих ділянок мозку, які відповідають за контроль, встановлення причинно-наслідкових зв’язків, можливість передбачати наслідки подій, власних та чужих вчинків. Це призводить до того, що користуючись своїм правом на особистий вибір, підліток до кінця не усвідомлює, що до цього вибору йогу навмисне підштовхують, а відповідати за зроблене доведеться в повній мірі саме йому.
  2. Підлітки прагнуть до ризику, тим самим вони випробують себе, свої можливості, перевіряють на міцність систему норм, правил суспільства, в якому живуть. Але за несформованості критичного мислення вони, як ніхто інший, схильні потрапляти у небезпечні ситуації.
  3. Підлітковий вік – це період сепарації від батьків, формування власної системи цінностей шляхом перевірки системи цінностей, закладеної батьками та суспільством. І якщо ці цінності закладалися у несприятливих умовах, за відсутності поваги до дорослих та довіри, безпеки у стосунках, неумотивовані, такі цінності будуть швидко забуті і підліток почне активно розширювати межі дозволеного, випробуючи суспільство на його правову, моральну, етичну спроможність.
  4. Це період усвідомлення свого місця у суспільстві, майбутнього, період планів та мрій. А реалізація мрій, природно, потребує або активної праці та/або матеріальної складової. Тому підлітки легко «ведуться» на можливості «легкого» заробітку. І якщо дорослі відразу усвідомлюють всю абсурдність ситуації, то підліток «не замислюється», що стоїть за такими щедротами та не усвідомлює шкоду, яку може завдати і собі, і оточуючим.

Освіта та профілактика є основними інструментами у подоланні складних вікових періодів у житті підлітка і педагоги та працівники психологічної служби відіграють ключову роль у цьому процесі, оскільки вони можуть навчати учнів правил безпечної поведінки й допомагати батькам розуміти, як уберегти своїх дітей від небезпек.

У межах спільної програми «Безпечна школа», яку реалізовують Міністерство освіти і науки та Міністерство внутрішніх справ, розроблено рекомендації для батьків та освітян, щоб уберегти підлітків від вербування ворогом.

Поради, які допоможуть реалізувати основні напрями взаємодії вчителя з батьками задля запобігання вербуванню в межах освітнього проєкту підготувала для педагогів редакція журналу «На Урок».

Дорослі мають усвідомлювати, що у підлітковому віці молодь легко піддається негативному впливу та схильна до необдуманих ризикованих дій. Через певні біологічні особливості тинейджерам складно мислити критично та бачити небезпеку там, де її помічають дорослі. У цей складний час підлітки, психіка яких втомлена війною, стають легким об’єктом для маніпулювання. Психологи та експерти зауважують, що російські спецслужби першочергово націлюються на підлітків, які:

  • шукають додаткового заробітку й зацікавлені у будь-яких пропозиціях про роботу;
  • активні й ініціативні, проте не вміють спрогнозувати наслідків своїх дій;
  • не обізнані про юридичну відповідальність, зокрема щодо неповнолітніх;
  • мають низьку самооцінку, почуваються самотніми або ізольованими, не відчувають підтримки в сім’ї, є так званою «групою ризику».

Корисна інформація та матеріали на допомогу педагогу щодо організації та проведення заходів з безпечної поведінки учнів, медіа освіти розміщена на сайтах:

Завдання для розвитку навичок критичного мислення та медіаграмотності в учнівства можна інтегрувати в будь-який етап уроку. Це не тільки допомагає розвивати у дітей базові навички з медіаграмотності, а й надає методичну свободу вибору вчителям – без прив’язки до конкретної теми чи предмета. Досвід педагогів закладів загальної середньої освіти України.

Громадська організація «Смарт освіта» розробила для вчителів методичні посібники для онлайн-курсу «Основи кібербезпеки для школярів».

 Поради для дітей та підлітків як уникнути небезпеки:

  1. Не діліться особистою інформацією в Інтернеті. Ніколи не публікуйте свої контактні дані, адресу, школу або іншу персональну інформацію в соціальних мережах. Якщо незнайома особа пише вам у месенджерах або соцмережах, не відповідайте на її повідомлення.
  2. Остерігайтеся підозрілих знайомств. Не погоджуйтеся на зустрічі з незнайомцями, які обіцяють легкі гроші, подарунки чи інші вигоди. Уникайте спілкування з тими, хто пропонує «цікаву роботу», особливо якщо вона стосується збору інформації про військові об’єкти, зйомки фото/відео, передачі речей чи грошей.
  3. Зважайте на підозрілі завдання. Якщо вас просять щось сфотографувати чи записати (мости, дороги, об’єкти інфраструктури) – це може бути спроба залучити вас до незаконної діяльності. Подібні дії підпадають під статтю 111 Кримінального кодексу України (державна зрада) або статтю 258-3 (створення терористичної групи).
  4. Не передавайте підозрілі пакунки. Якщо незнайома особа просить передати пакет чи інші речі, категорично відмовляйтеся.
  5. Критично ставтеся до інформації, що є в Інтернеті. Деяка інформація може бути фейковою та створена, щоб викликати недовіру до України.
  6. Якщо вас турбує чиєсь спілкування або поведінка, не тримайте це в секреті, завжди розповідайте практичному психологу, соціальному педагогу, батькам або вчителям.

Куди звертатися у разі спроби вербування дитини або виявлення підозрілої діяльності?

  • повідомити поліцію за номером 102, 112 або заповнити форму зворотного зв’язку на сайті Кіберполіції
  • чат-бот Служби безпеки України «Спали ФСБшника», куди можна повідомляти про спроби вербування me/spaly_fsb_bot.

 

Корисні посилання:

МЕНТАЛЬНЕ ЗДОРОВ’Я

Всеукраїнська програма ментального здоров’я  «Ти як?»

БЕЗПЕКА ДІТЕЙ В ІНТЕРНЕТІ

Безпека дітей в інтернеті

Серія навчальних відео-уроків для батьків та дорослих, які працюють з дітьми, та для дітей «Батьківство в епоху цифрових технологій»:

Захист дітей онлайн

Секстинг

Секс-чатинг

Грумінг

Сексуальний шантаж

Урок-квест на тему: «Тест білборда та кохання в інтернеті» (7-8 класи)

Урок-квест на тему: «Тест білборда та кохання в інтернеті» (9-11 класи)

НЕБЕЗПЕЧНІ КВЕСТИ

Методичні рекомендації «Небезпечні квести для дітей: профілактика залучення»

Профілактична програма «Я ПРОФІ У МЕДІАСВІТІ» Психологічний супровід соціокультурного становлення особистості школяра у медіапросторі

ПРОФІЛАКТИКА НАСИЛЬСТВА

Схема взаємодії суб’єктів у разі виявлення закладом освіти факту домашнього насильства

Психологічна реабілітація дітей, які зазнали сексуального насильства: Посібник до навчального відеокурсу

Посібник «Я вмію себе захистити» (14-18 років)

Посібник «Вчимо дитину захищатися» (10-13 років)

Посібник «Навчіть дитину захищатися» (4-6 років)

Посібник «Протидія булінгу в закладі освіти: системний підхід»

Посібник «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція» 7-11 класи

Посібник «Попередження насильства в закладі освіти»

Онлайн курс Міністерства науки і освіти України Протидія та попередження булінгу (цькуванню) в закладах освіти

Корисні посилання щодо теми антибулінгу

Організації, які займаються проблемами булінгу в Україні

Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція

Профілактична протинаркотична та протиалкогольна робота

ПСИХОЛОГІЧНА ДОПОМОГА ПІД ЧАС ВІЙНИ

Методичні рекомендації «Перша психологічна допомога. Алгоритм дій»

Психологічна допомога під час війни: список ресурсів

Важливі навички у період стресу: ілюстроване керівництво

Курс підвищення кваліфікації для освітян «Перша психологічна допомога учасникам освітнього процесу під час і після завершення воєнних дій»

Педагоги та психологи телеграм-каналу «Подбай про себе» розповідають про виникнення та вплив злості на стан людини під час війни

Для підтримки дітей, особливо з ООП, створено телеграм канал «Підтримай дитину» (майже 13 тис. підписників), а для підтримки дорослих «Подбай про себе» (майже 2 тис. підписників)

Підтримка дітей: поради для вчителів

Канал «Підтримай дитину» об’єднав понад 12 тис. батьків і вчителів

Психологи і педагоги дбають про психічне здоров’я дітей та дорослих

Як пережити горе та втрату – поради психологів

«Підтримай дитину»: захисники і захисниці України читають казки та вірші

Контроль емоційного стану під час війни – пояснення психологів

Як контролювати емоційний стан під час воєнного стану? – поради психологів

Поради команди «Підтримай дитину»: як допомогти дітям з ООП опанувати нову навичку

Ефективні поради від емоційного вигорання під час війни

Посттравматичний стресовий розлад в умовах війни: роз’яснення психологів

Симптоми посттравматичного стресового розладу в умовах війни

Діагностика ПТСР в умовах війни: поради психологів

Посттравматичний стресовий розлад в умовах воєнних дій: методи лікування

Поради психологів проєкту «Підтримай дитину» для освітян та батьків, які займаються з дітьми з ООП

Як говорити з учнями на складні теми? — поради для педагогів від психологів проєкту «Підтримай дитину»

Психологи проєкту «Підтримай дитину» пояснюють, чому дітям часом важко спілкуватися

Як підтримати дитину, яка переживає посттравматичний стрес: поради для батьків

Як виникає та впливає злість на стан людини під час війни?

Чек-лист на канікули: 8 кроків для організації ранкового простору дитини

Підтримай дитину: типові реакції дитини 12-18 років під час травматичних подій

ПСИХОЛОГІЧНИЙ ТРЕНАЖЕР ДЛЯ ПІДЛІТКІВ ТА МОЛОДІ ВІД HAPPY MIND

Психологічний тренажер

Онлайн тренажер для усунення психологічних проблем

РЕПРОДУКТИВНЕ ЗДОРОВ’Я МОЛОДІ

Інтимність та безпека. Як говорити з дітьми про “це”?

Буклети «Правда про жіноче здоров’я»

Ресурс «Сексінфорія»

Підліткова сексуальність: лайфхаки дорослим для саморозвитку та роботи

М-канал

Згода для дорослих

Згода для дітей

Відео «Вітамінка» про ВІЛ-позитивних дітей

«Розкажи дорослому, якому довіряєш» щодо попередження сексуального насильства щодо дітей у колі довіри

Курс «Сексуальна освіта»

Репродуктивне здоров’я. Посібники

Посібник «Використання анімаційних відеороликів при проведенні просвітницьких занять із учнівською молоддю з питань здорового способу життя та відповідальної поведінки»

Цикл «Біологія сексуальності»

БЕЗПЕЧНЕ ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ

Формування безпечного освітнього середовища (методичні рекомендації)

Формування безпечного освітнього простору(презентації)

Тренінг «Шлях до себе»

Урок-квест на тему: «Тест білборда та кохання в інтернеті» (7-8 класи)

Урок-квест на тему: «Тест білборда та кохання в інтернеті» (9-11 класи)

КУРС Школа для всіх: Безпечне шкільне середовище

Антинаркотична брошура (Нарконон)